masyallahh 😭😭Tan Foo H0ck Dij3mpvt Ilahi Tak S4mpai 24 Jam Menguc4p Dua Kalimah Sy4hadah

Tan Foo H0ck Dij3mpvt Ilahi Tak S4mpai 24 Jam Menguc4p Dua Kalimah Sy4hadah 

Tiga kali saya suar4k4n supaya dia berdoa kepada tuh4n minta kur4ngk4n kes4kit4nnya sep4nj4ng kira-kira tiga minggu dia tinggal di Sub4ng Jaya, mem4nd4ngk4n dia seor4ng free thinker, dia h4nya diam.

“4khirnya, kira-kira 9 pagi Selasa lalu ketika saya b4ngkitk4n hal sama, dia minta penjag4nya, Nurin, untuk ajar dia mengucap dua kalimah syahadah,” kata Suzie T4n Eng Li4n, 59.

Suzie adalah adik kepada T4n Foo Hock, 66, y4ng tular di media sosial beberapa masa lalu selepas dikat4k4n memeluk Islam sebelum meninggl dunia kur4ng 24 jam kemudi4n.

Foo Hock dipercayai menggun4k4n Mohammad Ridzu4n T4n Abdullah sebagai nama Islamnya meninggl dunia 4kibat k4nser di kediam4n Suzie di Sub4ng Jaya, Sel4ngor, 27 Mei lalu.

Menurut Suzie, meskipun berlain4n agama, dia d4n adik-beradik lain tiada masalah deng4n keputus4n ab4ngnya untuk memilih Islam sebelum menghembusk4n nafas ter4khir.

Malah, Suzie sebaliknya meng4kui lega melihat ri4k wajah ab4ngnya berbeza, malah kelihat4n lebih ten4ng sebaik selesai melafazk4n kalimah itu.

“Amat men4kjubk4n selepas mengucap, arwh kelihat4n s4ngat ten4ng d4n kemudi4n menghabisk4n masa berbual d4n bergel4k ketawa bersama 4n4k d4n men4ntunya sep4nj4ng hari.

“Menjel4ng malam, 4n4k d4n men4ntu arwh pul4ng ke rumah mereka d4n pada w4ktu Subuh, saya dapati ab4ng saya sudah tiada. Dia meninggl dalam tidur,” demiki4n kata Suzie.

Jenzah T4n Foo Hock diurusk4n sendiri ahli keluarg4nya y4ng buk4n beragama Islam.

Sementara itu, adik bongsu arwh, Mohammed Khairi T4n Abdullah, 54, berkata, keputus4n ab4ngnya untuk memeluk Islam ag4k mengejutk4n mem4nd4ngk4n Foo Hock dikat4k4n tid4k menunjukk4n minat selama ini.

Namun, Mohammed Khairi juga tid4k menafik4n ab4ngnya sering dip4nggil deng4n pelbagai nama Melayu seperti Ridzu4n d4n Azl4n oleh r4k4nnya mem4nd4ngk4n Foo Hock b4ny4k bergaul deng4n masyar4kat Melayu.

“Jika diikutk4n minat, mungkin saya lebih minat untuk memeluk Islam apabila saya sendiri pernah dipuji oleh ustazah ker4na boleh menulis jawi d4n membaca ayat suci al-Qur4n deng4n baik walaupun saya or4ng Cina.

“M4n4kala, arwh, selain b4ny4k bergaul deng4n masyar4kat Melayu, dia mem4ng fasih berbahasa Melayu, malah fizikalnya juga bermisai menamp4kk4n seperti or4ng Melayu, namun tiada t4nda-t4nda dia ingin memeluk Islam.

“Cuma pernahlah ketika umur saya sekitar 12 tahun, saya terjumpa buku Fardu Ain y4ng mengajar cara solat d4n sebagainya di dalam laci arwh.

“Ketika itu arwah berusia 24 tahun d4n saya pun tid4k mengesy4ki apa-apa ketika saya masih kecil, sekadar selongkar bar4ng ab4ng-ab4ng d4n saya tid4k t4nya atau mengadu kepada sesiapa mengenai perkara itu,” kat4nya.

Mohammed Khairi berkata, memeluk Islam buk4nlah asing dalam keluarga mereka mem4nd4ng dia d4n k4k4knya y4ng menetap di Singapura sudah seki4n lama meng4nut agama itu.

“Daripada 14 beradik seibu sebapa, saya d4n k4k4k saya di Singapura sudah pun memeluk Islam sej4k zam4n muda lagi y4ng m4na k4k4k saya kini juga seor4ng ustazah di s4na.

“Jadi, perkara ini buk4nlah asing. K4k4k saya (Suzie) pun beritahu saya dalam keada4n bersahaja, ‘Khairi, ab4ng kau (Foo Hock) dah masuk Islam’ sebaik arwh selesai lafaz dua kalimah syahadah.


“K4k4k saya kata, arwh c4kap ‘4ku n4k masuk Islam, 4ku n4k mati dalam Islam’ sambil suruh Nurin ajar dia mengucap tapi Nurin terag4k-ag4k ker4na bimb4ng deng4n respons or4ng lain, namun dia l4kuk4n juga apabila semua ahli keluarga tid4k memb4ntah.


“Ketika itu saya s4ngat bersyukur d4n apabila dia meninggl dunia keesok4nnya, saya h4nya mendo4k4n y4ng terbaik untuk dia. Dapat mem4ndik4n may4tnya memberik4n saya pengalam4n indah ter4khir bersam4nya,” kat4nya

LihatTutupKomentar